ممکن است درباره کاپینگ تراپی یا بادکش درمانی شنیده باشید و یا آن اثرات دایره ای شکل را بر روی بدن ورزشکاران معروفی مانند مایکل فلپس دیده باشید.

کاپینگ تراپی که با عنوان بادکش درمانی در ایران شناخته می شود، یک روش درمانی بسیار قدیمی است که در طب سنتی چینی استفاده می شود.

ممکن است درباره کاپینگ تراپی یا بادکش درمانی شنیده باشید و یا آن اثرات دایره ای شکل را بر روی بدن ورزشکاران معروفی مانند مایکل فلپس دیده باشید.

کاپینگ تراپی که با عنوان بادکش درمانی در ایران شناخته می شود، یک روش درمانی بسیار قدیمی است که در طب سنتی چینی استفاده می شود.

در این روش لیوان های پلاستیکی یا شیشه ای بر روی پوست قرار داده می شوند تا مکشی را در آن ناحیه ایجاد کنند.

این کار پوست، ماهیچه ها و بافتهای همبند را به سمت داخل لیوان می کشاند و فواید مختلف و زیادی برای سلامتی دارد.

فواید بادکش درمانی چیست؟

به جریان پیدا کردن مایعات در بدن کمک می کند

 بادکش باعث بهتر شدن جریان مایعات بدن در دستگاه لنفاوی و گردش خون می شود.

با افزایش گردش خون اکسیژن و مواد غذایی تازه بیشتری به بافتها و ماهیچه ها می رسند و این کار به روند خود ترمیمی بدن در آن ناحیه کمک می کند.

از طرفی با تحریک مایع لنف به حرکت بیشتر، این جریان لنف سلول های مرده و زائد و اضافات متابولیکی را با خود می برد و در نتیجه بهترین شرایط ممکن برای بهبودی ایجاد می شود.

ماهیچه های سفت شده را آرام می کند

مکشی که با کاپینگ ایجاد میشود کشش پیوسته ای را در ماهیچه ها و فاسیای زیرین پوست ایجاد می کند.

از این مورد گاهی اوقات با عبارت “ماساژ معکوس” یاد می شود، زیرا به جای آنکه فشاری بر روی بافت ها به سمت پایین وارد شود، بافت ها به طرف بالا کشیده می شوند.

اثر سم زدایی دارد

 پوست ارگانی از بدن است که کار سم زدایی را انجام میدهد.

کاپینگ برای از بین بردن سموم پوست و بافت های زیرین آن استفاده می شود.

همین روند سم زدایی است که بعد از انجام کاپینگ درمانی باعث ایجاد اثرات دایره ای شکل بر روی پوست می شود.

برای پوست مفید است

منابع کلاژن باعث سفتی پوست می شوند و الاستین پوست را انعطاف پذیر و کشسان می کند.

همانطور که سنمان بالا می رود، پوست ما کلاژن کمتری تولید می کند و بافتهای الاستین از بین می روند و در نتیجه خطوط چین و چروک  بر روی پوست ظاهر می شوند.

بادکش باعث تولید بیشتر کلاژن جدید و بافتهای الاستین می شود و اینها مواردی هستند که باعث سفت شدن و شکل گرفتن پوست می شوند.

همچنین با افزایش جریان خون در سطح پوست، اکسیژن تازه بیشتری به پوست رسانده می شود و ضایعات متابولیکی آن از بین میروند و همه اینها کمک می کنند که پوست سالم و درخشان شود.

به از بین بردن جای زخم کمک می کند

اثر زخم وقتی شکل می‌گیرد که بدن ما بعد از اینکه در یک حادثه دچار آسیب دیدگی شد، بافتهای جدید را طوری می سازد که شکل نامناسبی دارند.

این بافتهای ساختارنایافته نمی توانند عملکرد مناسبی داشته باشند و انعطاف پذیری کمی دارند و نمی توانند به طور مناسبی جریان خون را به آن ناحیه برسانند.

کاپینگ تراپی یا بادکش درمانی یک روش درمانی موثر برای از بین بردن بافت های اثر زخم و بافت های چسبنده در آن ناحیه است.

رنگ و شکل اثراتی که کاپینگ بر روی پوست می گذارد، میزان عدم فعالیت آن ناحیه بدن را نشان می دهند.

اگر رنگ این اثرات صورتی کم رنگ باشند، نشان دهنده این است که خون در آن ناحیه به طور مناسبی جریان دارد و سموم کمی در آن ناحیه انباشته شده است.

اگر رنگ آن قرمز باشد به این معنی است که پوست آن قسمت کمی غیر فعال است و اگررنگ آن بنفش تیره باشد، یعنی جریان خون در آن قسمت  بسیار کم است و سموم در آن ناحیه انباشته شده‌اند.

با ادامه دادن درمان های کاپینگ و با انتخاب یک شیوه زندگی مناسب، تغییر رنگ در آن ناحیه باید کمتر شود.

بادکش درمانی یک روش درمانی موثر و امن برای درمان بسیاری از ناراحتی های جسمانی مختلف است و همچنین یک روش درمانی مناسب و امن برای کسانی است که به دنبال بهتر شدن سلامت عمومی شان هستند.


آشنایی با درمان های دستی یا منوال تراپی روش تخصصی و حرفه ای ماساژ در کلینیک فیزیوتراپی دایان

فیزیوتراپی محدوده شریعتی

فیزیوتراپی خار پاشنه